onsdag 8 juli 2015

Fjällresan...

Fredag 3/7

Klockan ringde 03.15 och det kändes lite tidigt, men vad gör man inte för att få lite nya kryss...Halv sju skulle mitt plan gå från Landvetter, via ett flygbyte i Stockholm så landade jag på Kiruna flygplats vid tio tiden...Efter lite snurrande fick jag min hyrbil, det blev inte den Yaris som jag beställt utan en orange jeep...Vilken fruktansvärt ful färg...Vad tänkte dom när dom lackade den? Det visade sig dock snart att den var väldigt bekväm att köra så jag var nöjd...Första stoppet jag gjorde var vid institutet för rymdfysik, där det enligt tidigare rapporter skulle finnas lappmes...Nu hittade jag inte någon mes men väldigt mycket mygg...Dom var helt galna och skulle in i både öron och mun...Efter detta blodgivande så åkte jag mot Abisko...Vyerna från den tio mils långa vägen var helt fantastisk...Lite snö låg fortfarande kvar på bergen som delvis var täckta av dimmoln och det skummade vatten från forsarna...Helt plötsligt korsade en kritvit fjälluggla vägen och jag var nära att köra i diket av glädjen...Denna ganska ovanliga skönhet hade jag inte trott skulle vara möjligt att jag skulle få se...Jag hade knappt hunnit smälta detta kryss innan nästa kom i en fjällpipare....Efter några fler stopp för att beundra och fota utsikten kom jag fram till Abisko..Här åkte jag direkt till östra tunnelmynningen för att försöka hitta nordsångare...Det är för malmbanans skull som tunneln byggdes och det passerade ett långt tungt tåg medan jag letade...Tyvärr gav det ingen fågel och det hade blivit tid att åka tillbaka in till Kiruna och checka in på vandrarhemmet... Efter jag fått min nyckel tog jag en promenad på stan och passade på att äta middag och handla lite...Trots att jag egentligen behövde sova för jag var helt slut, åkte jag dom 6 km tillbaka till rymdfysikområdet och lämnade ytterligare lite blod utan att få se någon lappmes...Jag mejlade en skådare som sett den i området tidigare och bad om råd...Han ringde faktiskt upp när jag kom tillbaka till vandrarhemmet och gav vägbeskrivning till en holk där dom har ungar... Efter detta stupande jag i säng, ganska nöjd med dagen ändå...

Vy

Min fula men sköna bil

Abisko

Lördag 4/7

Uppe i ottan igen och tillbaka vid rymdfysik, dessvärre visade sig holken vara tom, så även denna gången blev resultatlös...I dag skulle jag vandra lite i fjällen hade jag planerat så det blev återigen att köra mot Abisko...På vägen såg jag både hökugglor och jordugglor vilket var väldigt häftigt...Efter ännu ett stopp vid östra tunnelmynningen som inte gav någon nordsångare körde jag till parkeringen vid Abisko naturrum..Här parkerade jag bilen, lastade min ryggsäck och gav mig upp på fjället Njulla vars topp ligger på 1169 meters höjd...Då jag inte är någon ungdom längre föredrog jag att åka liften upp dom första 900 höjdmeterna till toppstationen...Det blåste ganska bra och liftstolen gungade lite spännande...Efter att ha ätit lunch bestående av en mycket god tomatsoppa på liftstationen så var det dags att börja ta mig vidare upp mot själva toppen...På vägen fick jag se  både fjällämmel och ljungpipare...Det var häftigt att stå på den blåsiga toppen och titta på lapporten även om det var lite små kallt...Det hann att bli kväll innan jag var tillbaka på vandrarhemmet och kunde laga lite mat...Mat för en vegetarian är inte alltid så lätt att få på matställen i mindre städer...I lilla Abisko var det mest renkött som stod på menyn så då får man laga sin egen mat... Fick ytterligare ett tips mejlat till mig på en lappmesholk, fast denna gången 5 mil bortanför Kiruna, åt helt fel håll dessutom...Jag var lite osäker på hur jag skulle göra på söndagen, fåglarna som jag hade hoppats på ville ju inte visa sig och det kändes mest tungt..Kanske en nattsömn kunde få upp humöret lite igen...

Fjällsippa
Ljungpipare

Fjällämmel

Toppen på Njulla

Söndag 5/7

Dagen började inte speciellt bra med ytterligare en tom holk och tio bortkastade mil och värdefull tid förlorad...Men jag tänkte fan inte ge upp...Tillbaka mot Abisko igen och nu började det hända saker...Först såg jag en stenfalk som retade en fjällvråk och sen kom dagens första kryss...En fjällabb som jagade iväg en havsörn...Nu kändes det som om turen var tillbaka och det var den...Vid tunnelmynningen fick jag höra och se nordsångaren, kryss nummer två för dagen... Fick även se ett blåhakepar som samlade mat till sina ungar... Eftersom jag ändå var tvungen att åka till flygplatsen tänkte jag ge lappmesen en sista chans vid rymdfysik...Om dom precis har lämnat sin holk, borde dom väl vara i området  hoppades jag...Efter ett trettiotal meter in i skogen testade jag att spela upp deras lockläte..Första gången hände ingenting men den andra gav önskad effekt... Två stycken lappmesar kom och tittade på mig..Vilken lycka..Den ena av dom landade på en gren två meter ifrån mig och nästan poserade framför kameran... Nu hade jag fått kryssa det som jag hoppades på och lite till så jag var redo att åka hem igen...Hemresan tog betydligt längre tid än hitresan eftersom jag hade ett tre timmar långt stopp i Stockholm...Tur att jag hade min bok och att jag kunde kolla igenom bilderna i kameran...Med lite extra försening på flyget kom jag inte hem till Stina och Isa förrän vid elvatiden...Trött, sliten men väldigt nöjd och lycklig...

Sammanlagt såg jag 39 olika fågelarter, av dom var tio årskryss och fem var livskryss...Nu är det inte så långt kvar till målet 300 kryss... Förhoppningsvis når jag dit innan årsskiftet...Men man vet ju aldrig...