söndag 4 augusti 2013

Skåne veckan...

Vi åkte ner till Skåne och Kivik i fredags jag och Stina, för nu började vårt semesteräventyr...Äppleträden stod i långa rader och det var medelhavsvärme så det kändes verkligen inte som Sverige...Vi letade upp och beundrade Gulhämplingen som resans första kryss...Vår första natt tillbringade vi Hörby där vi njöt vår mat i kvällssolen...

Dag två var det Stenshuvud som vi ville se...Ett litet stopp innan vid Drakamöllan gav oss Sommargylling... Sen iväg till  huvudet...Det blev en ganska varm men vacker promenad runt hela området där vi tittade på utsikten och på en gammal fyr...Vi lyckades även få ett helt gäng fästingar på oss när vi plöjde ut i gräset för att komma närmare en Spillkråka som satt och trummade...Efter några småstopp och incheckning på Backåkras vandrarhem så var det Ale stenar som gällde...Folk var helkonstiga där och hade något skumt behov att ta på alla stenar...Man undrar lite var dom tänkte få ut av det?? Tillslut var det några sekunders lugn så man kunde ta en bild iaf...( Nej, jag vill inte ha med massa skumma människor som beter sig lurigt på mina bilder..)

Dag tre återvände vi till stenarna för att få kryssa Kornsparv...Efter detta var Ystad nästa stopp...Det är en väldigt vacker stad med massa gamla fina hus, men vi såg varken några brott, mord eller Wallander...Man blir onekligen lite besviken...men men man kan ju inte få allt...

Kustvägen tog oss fram till Falsterbo och Lotsvillan där vi skulle bo i två nätter...Här skådade vi en del på söndagen och tog oss ett väldigt kallt dopp...Vi fick kryssa Bergand, Kustsnäppa, Små och silvertärna...

På tisdagen åkte vi till Malmö på förmiddagen och tittade runt en stund...Vi hann se både Torso, kyrkogård, gamla stan och Öresundsbron innan vi begav oss mot Resans egentliga mål, Magnarp...Där Stinas mamma Karin skulle fira sin födelsedag i efterhand...Nu var vi helt plötsligt ett liten gäng med Karin, Micke, Signe, Anders och lilla Doris...

Onsdagen hängde vi mestadels i Helsingör vilket alltid är lika trevligt och ölen är väldans god...På vägen tillbaka till vandrarhemmet fick vi se Brun Glada...

Torsdag och Hallands Väderö... Det började med en ganska gungig båtfärd men det var det värt för det är en väldans spännande ö...Det finns massa röda skogssniglar som nästan lyser inne i skogen...Sälarna slöar i massor på nästan alla lediga kobbar och vattnet var klart och förvånansvärt skönt...Denna ön gillade vi alla väldigt mycket...Det blir ju inte sämre av att man får se Tordmule, Tobisgrissla och sillgrissla från båten...

Fredagen var kalasdagen och resten av släkten stormade in...Det blev en lyckad tillställning med poängpromenad om födelsedagsbarnet, bad, god mat och ett Världsklass sångnummer av Stina...Knappt ett öga var torrt...
Vi avslutade på stranden där solen gick ner med goda öl allsång och en stämning man nästan kunde ta på....

Lördagen hängde vi mest på stranden...

Trist nog var vi tvungna att bryta upp i morse och börja bege oss hemåt igen...Vi stannade till en snabbis på Getterön och fick se Rostand..

11 nya kryss och en himla massa sköna bad ( har inte badat så här mycket sen jag var barn tror jag ) och ett mycket lyckat kalas senare så är det ingen överdrift att säga att det har varit suveränt kul på alla sätt och vis...

Gulhämpling

Utsikten från Stenshuvud

Ale stenar

Ystad

Båten på väg till Hallands Väderö... Här med Micke, Karin och Stina

Tobisgrissla

Väderöns fyr

En av dom beryktade röda sniglarna