torsdag 19 januari 2012

Manga dagar blir det...

15/1
Dom hade verkligen gjort det stämmningsfullt på Mukteshwar dansfestival.. Belysning  i olika färger hängandes i alla träden och på murarna, och dansarna hade templet i bakrunden... Tv var där och filmade, och när dom kom fram och filmade mig var jag ju tvungen att tönta mig såklart ( kommer nog aldrig att växa upp).
Vi avslutade kvällen på cafè med Stinas danskompis Chloé...

16/1
Sista dagen här i Bhubaneswar...Vi sov lite längre och tog oss en promenad bort till market building unit 2...Jag köpte mig en ny skjorta i typiskt Orissa tyg och en ny plånbok...Därefter en ny sväng till café coffee day där vi pustade ut i skuggan...Det börjar bli väldigt varmt här nu...

Gårdagens dansuppvisning gav oss mersmak...Vi var bara tvungna att ge oss av till den avslutande kvällens program... Självklart blev jag filmad av tv igen, känns som dom gillar mig i detta landet...Det var en skön blandning av dans, allt från solo och par till en hel grupp där vissa var bättre än andra...
Det känns som ett privilegie att få uppleva Odissi dans live här i  Orissa, med tanke på att det är här den kommer ifrån...

17/ 1
Eftersom vi checkade in på hotellet kl sex på morgonen så var vi tvungna att lämna rummet samma tid på morgonen...I lägen som detta så kan man ju tycka att Engelsmännen borde piskat lite mer vett i deras små snåla och inte skarpaste huvuden ( gäller såklart bara hotellledningen och inte den trevliga personalen som vi gillade )...Men uppenbarligen inte...Då vi vägrar att betala för ett dygn till, när vi bara behöver rummet till elva...
Det blev en lite småseg förmiddag på flygplatsen...Men men, livet är bra gott ändå!!!

Vi mellanlandade i Bangalore efter en lite turbulent flygtur...Höjdpunkten var en helknäpp snubbe som först vägrade sluta prata i telefon när planet skulle lyfta, därefter däckade han och var inte kontaktbar mer på resan...Man undrar lite vad dom röker i det här landet...Kanske borde fråga...

Efter flygförseningar och låång väntan så kom vi äntligen fram till Chennai...Hotellet som vi bokat sög så styggt det bara går, men vi var så trötta att det fick funka för en natt iaf...

18/1
Vi bytte hotell på morgonen mot ett som inte luktade mögel, var ostädat och saknade varmvatten...Mycket nöjda med detta gav vi oss ut på stan för att kolla in lite kyrkor,tempel och stranden...
Kyrkorna var jätte fina och gamla, och nu har jag äntligen fått se en liten bit skelett, och en bit av lansen som dödade Thomas tvivlaren...Även hans grav fanns i en krypta under kyrkan... Självklart är det sant, för ingen skulle ju ljuga om något sådant...
På kvällen tog jag en sväng till hotellbaren, en lite skum och rökig lokal med bara män...Det kändes ganska bra att jag skulle handla med mig en Kingfisher, och en flaska Whiskey upp till rummet...

19/1
Vi hyrde oss en taxi under en halvdag, man vill ju inte missa Mount of St.Thomas...Vid bergets fot låg det även några andra kyrkor... Men vi startade dagen med ett besök på Guindys national park...
Parken var stängd så det fick bli deras zoo istället..Det var ju absolut inte den bästa djurparken jag varit i precis, mer åt det sunkiga hållet där djuren bor åt helvete för litet...Det var med en tår i ögat och en klump imagen vi gick ut därifrån...
Kyrkorna som låg lite i utkanten av Chennai var däremot en hit...Kul att se fler reliker och vi hittade även en liten kyrkogård (Wooohooo som man har längtat)....Efter middagen åkte vi till Cafè coffee day för att få lite riktigt kaffe, och den satt som en fläskläpp...

Dags att gå upp på rummet och kolla på lite film...