lördag 18 februari 2012

Galle och regn...

Det känns ganska bra att gå ner och sätta sig på stranden på morgonen och äta frukost och titta på havet ...Lyxtillvaro kan man kanske kalla det...

Dagens planerade aktivitet var en utflyckt till Galle och ett besök på fortet som ligger där....På vägen dit stannade vi till på den lokala kyrkogården, ett ställe som lokalbefolkningen fruktar för "alla vill till himlen men få vill ju dö" och en snabb titt på Ali`s morbrors fabrik för att hälsa på silkeslarverna...

Det är ett gamalt stort bygge som holländarna en gång fixade till...Vi hade med Ravi  killen som vi hyr rummet av som chaffis och guide, så vi fick veta det mesta om allt vi såg...
Vi såg en varan som smög runt och en mindre ödla som visst kattena är ganska förtjusta i att smaska på....
Det fanns en fungerande fyr och en jättefin gammal kyrka, med gravar både  inne i och runt omkring...Det verkade vara stort mode att ha en döskalle på sin gravsten, för det var det jättemånga som hade... Lite skumt, men det är ju sånt man gillar...
Vi stannade till och drack en kopp blaskigt kaffe på Lady hills takterrass, ett hotell öppe på berget med utsikt över hela staden...

Vi passade på att shoppa på Galles motsvarighet till Ullared...Det var jättebilligt och de fanns massa konstiga saker där...Allt ifrån porslinsfigurer,sammetstavlor till kläder och cyklar...Mycket skräp men några russin pillade vi allt ut...

När vi kom tillbaka tii Hikkaduwa så började det regna, vilken tog lite död på vårt planerade bad...Trist men kommer nog hinna med att bada oss skrynkliga innan vi lämmnar denna ö...

Vi var ute på kvällen och firade min födelsedag med god middag och några kalla Lion öl...Det var en perfekt födelsedag, man märkte knappt att man åldrades....